értékelés · fantasy · képregény · krimi · prológus · tbr · tematikus hét

Neil Gaiman – Smaragdzöld tanulmány

Halihó!

A Prológussal TBR csökkentésbe fogtunk az elmúlt két hétben, negyedévente mostmár szinte hagyomány nálunk ez a projekt. Minden könyvmoly érzi a végeláthatatlan TBR listák problémáját, hiszen annyi könyv van, amit el szeretnénk olvasni. Ma egy nem szokványos kötettel érkeztem nektek, egy képregényről van szó. A képregények világával még mindig csak ismerkedek, bár az elmúlt egy-két évben egyre több képregényt kezdtem el olvasni, még mindig újoncnak számítok, viszont a TBR listámra is egyre több hasonló mű került. Lássuk, mit sikerült kihámoznom a Smaragdzöld tanulmányból.

A recenziós példányt nagyon köszönöm a Fumax Kiadónak! Szerezd be te is a saját példányod ide kattintva!

Kiadta: Fumax, 2020. 80 oldal

Saját fotó, felhasználása engedélyköteles!

Fülszöveg:

A természetfeletti bűnügyi történet Sherlock Holmes világát vegyíti össze a lovecrafti Cthulhu-mítosszal.

Egy rémséges gyilkosság történik, amelyet korának legbriliánsabb detektívje és hű társa igyekszik felderíteni. A bonyolult és szövevényes ügy Whitechapel nyomornegyedétől egészen a Viktória királynőpalotájáig vezeti a Baker Street-i nyomozókat, akik fokozatosan döbbennek rá, hogy a válaszok talán nem is Londonban, hanem a kozmikus rettenet világában várnak rájuk.

Értékelés

Viszonylag nehéz olyan kötetről írni, ami nagyon távol áll azoktól, amiket olvasni szoktam, több szempontból is. Elsőként a műfaj eléggé újdonság nekem – a képregény. Természetesen minden írásom szubjektív véleményt tükröz, azonban néhány zsánerben már nagyon otthon érzem magam, és rengeteg korábbi olvasmányélményem miatt sok összehasonlítási alapom van, valamint emiatt a tudásom is nagyobb ezekkel kapcsolatban – klisék, bevett fordulatok, szereplők általános viselkedése és más dolgokat tekintve. A képregényekkel még gyerekcipőben jár kapcsolatunk.

E kötethez hasonlót viszont még sosem olvastam. Fentebb említett, hogy még csak ismerkedem a képregények világával, és ez így is van. Ami viszont szintén ingoványos talaj számomra, azok a krimik. Akik szokták olvasni a bejegyzéseimet tudják, hogy főként fantasykat olvasok. Nos, ebben a kötetben is találhatók fantasy elemek, megspékelve egykis horrorral, de mivel a nyomozás a fő elem, kriminek mondanám inkább. Ami a bizonytalanságomhoz még hozzáad egy lapáttal, az az, hogy még soha életemben nem olvastam semmit Neil Gaimantől. Emiatt rendkívül szégyellem is magam, hiszen legendás író, ráadásul fantasy zsánerben főként, ennek ellenére – fogalmam sincs hogyan – elkerültem eddig a könyveit. Pedig szégyenszemre a polcomon is sorakozik egypár könyve…  Mindenesetre abszolút hozzá nem értőként, csodálkozó kisgyerek szemeivel követtem végig a képregény oldalait, így érdemi megjegyzéseket csak nagyon kis számban tudok hozzátenni a kötethez.

Saját fotó, felhasználása engedélyköteles!

Most, hogy bevezetésként elmeséltem mennyire távol áll tőlem a Smaragdzöld tanulmány, vessük bele magunkat a tartalomba. A történet egy igazi Sherlock Holmes-os nyomozást mesél el nekünk, egyetlen bűntényt derít fel a kötet során kedvenc Baker Street-i párosunk. Victoria királynő kedvenc unokaöccsét meggyilkolták. E bűntényt járjuk körül két, ismerős főszereplőnkkel. Ez a történet valahol egy igazán klasszikus Sherlock sztori, Holmes pontosan olyan karakterrel rendelkezik, amilyennel általában. Kissé arrogáns, zseniális, titokzatos és valahol végtelenül idegesítő, valahol pedig nagyon szórakoztató.

A kötet a lakótárs beköltözésével és a klasszikus páros megismerkedésével kezdődik, bepillanthatunk a nyomozópáros másik felének katonai múltjába is. Itt szembesülünk először azzal, amit a fülszöveg ígér, a lovecrafti Cthulhu mítosz nyomait, egy hatalmas csápos szörnyeteg képében. Meggyőződésem volt, hogy egy csápos izé után fog folyni a nyomozás a képregény során, de ez nem így történt.

Saját fotó, felhasználása engedélyköteles!

A történet előrehaladtával megtudhatjuk, hogy nem csupán Afganisztánban léteznek ezek a csápos lények, de legnagyobb meglepetésemre a királynő is az. Később kiderül, hogy a világot immár ők uralják, az emberek alávetettek. Szörnyű külsőjük azonban nem mindig rettenetet rejt, veterán katonánkat ugyanis szolgálataiért cserébe meggyógyítja a királynő.

Nos, nem akarok minden egyes elemet elárulni a képregényből, így a bűntény felgöngyölítését rátok hagyom, de azt még el kell mondjam, hogy a történet vége eléggé nagy, mondhatni ÓRIÁSI meglepetésként ért, és nem is fogtam fel elsőre, hogy mi van. Aztán mikor leesett, akkor jöttem rá az egész zsenialitására.

Saját fotó, felhasználása engedélyköteles!

Nem ejtettem még szót a képregény képi világáról: nos, ami elsőre megtetszett a képregényben az nem is maga a történet volt, hanem a rajzok. Egyből beszippant a sötét világa, kissé fenyegető a hangulat, pontosan illik egy Cthulhu szörnyes, gyilkosságos történethez. A karakterek ábrázolása részemről teljesen visszaadja a klasszikus Sherlock sztorik hangulatát.

A történetvezetés egyébként eléggé lineáris és egyszerű, egy rövidke nyomozást mesél el nekünk az író ebben a formában. Kapunk egy kis szeletet a korabeli színház világából, Lestrade és Sherlock kölcsönös „szeretetéből”, az említett nyomozónk szokásos zsenialitásából és Lovecraft világából is mindössze 80 oldalban. A kedvenceim egyébként a fejezetek elején lévő kis hirdetések voltak, amiknek ugyan kb. semmi közük nem volt a történethez – egy színházi plakátot leszámítva -, de korabeli csodatermékek kifigurázásai voltak, a következő képen láthattok egy példát:

Saját fotó, felhasználása engedélyköteles!

Összességében nagyon jól szórakoztam a képregény olvasása közben. A történet fordulatos, humoros, sejtelmes és izgalmas a maga módján. Elsőre nagyon furcsának találtam a befejezést, de még egyszer elolvastam, a fejemben –„hogy lehetek ilyen hülye, hogy nem értem mi van? „ mondatokkal, aztán összeállt a kép. Én nem olvastam az eredeti novellát, ahogy fentebb említettem, sajnos Gaimantől még semmit sem olvastam korábban. Kezdetnek ez a képregény úgy érzem, megteszi. Klasszikus értékelést nem szeretnék adni a kötetnek, így most nem csillagoznék, hiszen fentebb kifejtettem mennyire újonc vagyok ezzel a könyvvel kapcsolatban, mindenféle szempontból. Azonban azt el tudom mondani, hogy fordulatos volt és tetszett, még olvastam volna egy kicsit, kevéskének bizonyult ez a 80 oldal. Ezek után már tényleg kénytelen leszek belevetni magam Gaiman munkásságába.

Leave a comment